Real Madrid ostvario rekordnih milijardu evra prihoda i zauzeo prvo mesto na listi Deloitteove Finansijske fudbalske lige 2025!
Real Madrid ostvario rekordnih milijardu evra prihoda i zauzeo prvo mesto na listi Deloitteove Finansijske fudbalske lige 2025!
Prema 28. izdanju izveštaja koji priprema Deloitte Sports Business Group, pod nazivom Finansijska fudbalska liga, u sezoni 2023/2024. dvadeset svetskih fudbalskih klubova s najvećim prihodima zaradilo je rekordnih 11,2 milijarde evra. Naime, kumulativni prihodi su porasli za 6 % u odnosu na prethodnu sezonu, a klubovi iz Finansijske fudbalske lige zabeležili su rekordne prihode od utakmica, prihode od televizijskog prenosa i komercijalne prihode.
Prosečan klub iz Finansijske fudbalske lige ostvario je prihode od 560 miliona evra, od kojih 244 miliona evra (44 %) otpada na komercijalne prihode, 213 miliona evra (38 %) na prihode od televizijskog prenosa i 103 miliona evra (18 %) na prihode od utakmica.
Real Madrid je postao prvi klub čiji su prihodi od samo jedne sezone premašili milijardu evra i tako osigurao svoje mesto na čelu liste Finansijske fudbalske lige. Slede Mančester Siti (838 miliona evra), Pari Sen Žermen (806 miliona evra), Mančester Junajted (771 milion evra) i Bajern Minhen (765 miliona evra).
Prihodi od utakmica porasli su za 11% u odnosu na prethodnu godinu i ponovo postali najbrže rastući prihodi klubova u Finansijskoj fudbalskoj ligi, zahvaljujući povećanju kapaciteta stadiona, cenama ulaznica i visokokvalitetnoj ponudi na dan utakmice. Prihodi od utakmica premašili su 2 milijarde evra (2,1 milijardu evra) prvi put u istoriji objavljivanja ovog izveštaja i čine 18% ukupnih prihoda, što je njihov najveći udeo od sezone 2014/2015 (19%). Komercijalni prihodi, u iznosu od 4,9 milijardi evra, ostali su najveći izvor prihoda klubova u Finansijskoj fudbalskoj ligi drugu godinu zaredom, čineći 44% ukupnih prihoda.
Porast od 10% u odnosu na prethodnu godinu uglavnom je rezultat povećanja broja događaja uživo koji nisu povezani s fudbalom, poboljšanih maloprodajnih rezultata i rasta prihoda od sponzorstava. Međutim, klubovi Finansijske fudbalske lige nisu zabeležili porast kumulativnih prihoda od televizijskih prenosa (4,3 milijarde evra), jer su i ove sezone za najvećih pet liga još uvek na snazi postojeći ugovori za televizijska prava. Najvećih pet liga ušlo je ili će ući u period relativno stabilnih prihoda od televizijskih prenosa zahvaljujući dugoročnim pravima na domaće prenose koja će trajati barem do 2027. godine.
Tim Bridž, partner u Sektoru za analizu sportskog poslovanja u Deloitteu, komentariše:
– Klubovi Finansijske fudbalske lige nastavljaju da obaraju rekorde kada je reč o komercijalnim prihodima i prihodima od utakmica, koji su u stalnom porastu. Iako je uspeh na terenu ključan za ulazak među najuspešnije klubove Finansijske fudbalske lige, timovi koji ostvaruju dobre rezultate mogu diversifikovati svoje prihode sklapanjem inovativnih partnerstava i unapređenjem zemljišta i stadiona u svom vlasništvu ili na kojem posluju. Iako su komercijalni prihodi ključni izvor prihoda za deset najuspešnijih klubova, prihodi od televizijskih prenosa i dalje imaju presudan značaj za klubove na nižim pozicijama liste. Takmičenja postaju sve veća, nudeći više mogućnosti za zaradu od televizijskih prenosa i utakmica. Pred klubovima je prilika za povećanje zarade, ali je neophodno uskladiti ovu rastuću potražnju za dodatnim utakmicama sa dobrobiti igrača, jer su oni, na kraju, zaslužni za uspeh na terenu koji klubovima donosi dodatne nagrade van njega.
Evropski fudbalski klubovi nastavljaju da ostvaruju izuzetne finansijske rezultate.
Real Madrid je postao prvi fudbalski klub čiji su prihodi u jednoj sezoni, 2023/2024, premašili milijardu evra, čime je zauzeo prvo mesto na Deloitteovoj listi Finansijske fudbalske lige. Završetak radova na obnovi stadiona Bernabeu omogućio je udvostručenje prihoda na dan utakmice, koji su iznosili 248 miliona evra u sezoni 2023/2024. Takođe, klub je zabeležio povećanje komercijalnih prihoda od 19%, sa 403 miliona evra na 482 miliona evra, zahvaljujući većem broju licenciranih proizvoda i novim značajnim sponzorstvima.
Mančester Siti je zadržao drugo mesto na ukupnoj listi Finansijske fudbalske lige i ostaje klub sa najvećim prihodima u Engleskoj (838 miliona evra), nakon što je ponovo oborio svoj rekord iz prethodne sezone. Međutim, razlika u prihodima između prvoplasiranog i drugoplasiranog kluba na listi Finansijske fudbalske lige nikada nije bila veća (208 miliona evra), dok je prethodno najveća razlika zabeležena u sezoni 2018/2019 (84 miliona evra).
Juventus je zabeležio najveći pad na listi Finansijske fudbalske lige, sa 11. na 16. mesto, što predstavlja najlošiju poziciju kluba do sada, zbog odsustva sa terena u sezoni 2023/2024.
Sportski uspeh igrao je ključnu ulogu u finansijskim rezultatima većine timova: klubovi poput Arsenala (717 miliona evra), Borusije Dortmund (514 miliona evra), Njukasla (372 miliona evra) i Aston Vile (310 miliona evra) povećali su svoje prihode zahvaljujući učešću u UEFA takmičenjima i poboljšanim rezultatima na domaćem terenu, što je dovelo do većih prihoda od televizijskog prenosa.
Klubovi koji se nalaze na 11. do 20. mesta liste potvrđuju koliko je uspeh na terenu važan za finansijske rezultate. Eintracht Frankfurt (245 miliona evra) ispao je iz 20 finansijski najuspešnijih klubova u sezoni 2023/2024. nakon što su njegovi prihodi od televizijskog prenosa pali za 34 % (a ukupni prihodi za 16 %) jer se ovaj klub takmičio u UEFA Konferencijskoj ligi, a ne Ligi šampiona.
To samo dokazuje koliku su ulogu komercijalni prihodi imali u tome da klubovi kao što su Liverpul (715 miliona evra), Totenhem Hotspur (615 miliona evra) i Čelsi (546 miliona evra) zadrže svoju poziciju među 10 finansijski najuspešnijih klubova uprkos smanjenim prihodima od televizijskog prenosa jer se nisu takmičili u Ligi šampiona.
Nekoliko klubova zaključilo je da ulaganja u infrastrukturu mogu značajno povećati prihode. Konkretno, Liverpul i Olimpik Lion (264 miliona evra) imali su koristi od takvih projekata: bolja poseta i održavanje događaja koji nisu utakmice povećali su prihode na dan utakmice i komercijalne prihode. Međutim, fudbalski klub Barselona (760 miliona evra) pao je na 6. mesto zbog toga što je ostvario 40 miliona evra prihoda manje nego prethodne sezone, i to zbog pada prihoda na dan utakmice od 63 miliona evra jer su se utakmice igrale na manjem stadionu dok se Spotify Kamp Nou obnavlja.
Bridge je dodao: „Klupski stadioni sve se više smatraju imovinom čija se vrednost ne meri samo brojem utakmica. Naime, čitav niz klubova pretvara svoje terene u mesta za održavanje zabavnih događaja različitih vrsta koji privlače nove posetioce i sponzore te otvaraju nove prilike za zaradu. Fudbalski klubovi postaju svesni vrednosti brenda koji nije povezan isključivo uz sport, pa se mediji i zabava isprepliću s komercijalnim mogućnostima koje im se nude.”
Najuspešniji ženski fudbalski klubovi ostvarili su rekordne prihode.
Deloitteova Fudbalska finansijska liga već treću godinu obuhvata i 15 ženskih fudbalskih klubova s najvećim prihodima*, koji su prvi put premašili iznos od 100 miliona evra. Njihovi kumulativni prihodi od 116,6 miliona evra u sezoni 2023/2024. porasli su za 35% u odnosu na prošlu sezonu, kada se uzmu u obzir i prihodi grupe.
Treću godinu zaredom, ženski fudbalski klub Barselona Femení je najbolji među analiziranim klubovima, sa prihodima od 17,9 miliona evra, što je povećanje od 26% u odnosu na sezonu 2022/2023, nakon što su uzeti u obzir prihodi grupe. U bliskoj konkurenciji, Arsenal Women je završio na drugom mestu sa prihodima od 17,9 miliona evra; njihovi prihodi na dan utakmice porasli su za 64%, dok su komercijalni prihodi porasli za 48% u sezoni 2023/2024. Među pet finansijski najuspešnijih fudbalskih klubova nalaze se još dva engleska kluba: Čelsi Women (13,4 miliona evra) i Mančester Junajted Women (10,7 miliona evra), kao i Real Madrid Femenino (10,5 miliona evra).
Dženifer Haskel, menadžerka u Deloitteovoj Sportskoj poslovnoj grupi, izjavila je:
– Ženski fudbalski klubovi nastavljaju da rastu i otvaraju nove mogućnosti za privlačenje navijača pronalazeći sopstvene poslovne modele. Bilo da se radi o novim komercijalnim ugovorima, inovativnim iskustvima na dan utakmice na glavnom stadionu kluba ili novim klupskim strukturama, rast ženskih klubova svedoči o posvećenim ulaganjima vlasnika, komercijalnih partnera i upravljačkih aktera. Jasno je da ženski fudbal brzo raste prema svim pokazateljima, uključujući prihode. Iako se ženski klubovi često porede ili se od njih očekuje da se usklade sa strukturom i poslovanjem muških klubova, očigledno je došlo do zaokreta kada je reč o prilikama koje proizlaze iz prihvatanja ključnih razlika. Na taj način sektor može odrediti budući smer igre, za svoje igrače i navijače, ali i povećati prihode i unaprediti samu igru.