BORKOVIĆ ZA HOTSPORT: Na stazi sam sa velikim šampionima, planiram da se zadržim još dugo u WTCC
Naš trenutno najbolji automobilista Dušan Borković u razgovoru za naš poratl sumirao je godinu u kojoj je debitovao u WTCC šampionatu i to impresivan način pošto je već u prvoj trci došao do bodova, a u poslednjoj se čak popeo i na pobedničko postolje. Na kraju sa 41 osvojenim bodom osvojio je 14. mesto u generalnom plasmanu, ali ono što je daleko važnije je da je pokazao kvalitet zbog čega su čjudi koji vode šampionat izrazili želju da ga još mnogo godina vide na gridu.
Nas je na početku razgovora zanimalo da nam Dušan objasni koliko je različiti voziti u WTCC šampionatu u odnosu na njegova dosadašnja iskustva.
– Promena je ogromna i to se tokom cele sezone videlo s obzirom da sam ušao u nenormalno jak šampionat sa svetskim šampionima. Vozio sam na stazama koje ne poznajem, automobil takođe nisam u potpunosti istestirao, što se najbolje videlo na prvoj trci gde sam dok su svi još bili nespremni bio među šrvih pet u kvalifikacijama što je po mom mišljenju bio rezultat koji nije očekivao niko, bio sam ispred fabričkih Hondi, praktično su samo tri fabrička Sitroena bila ispred mene. Međutim, tu sam ušao srcem, hladne glave, to je bila ulična staza gde odlučuje hrabrost, a kako su kasnije dolazile tehnički zahtevnije staze koje nisam poznavao bilo je sve teže. Sam sam imao prevelika očekivanja, a i drugi su takođe mnogo očekivali od mene, bilo je određenog pritiska.
Borković je za naše čitaoce pojasnio u čemu je bio najveći problem prema njegovom mišljenju, a osvrnuo se i na trku u Mađarskoj u kojoj se od njega mnogo očekivalo.
– U kvalifikacijama, gde je trebalo da budem potpuno opušten, počeo sam da pravim greške koje sam ponavljao iz trke u trku. Često nisam uspevao da budem među prvih 10, a imao sam i neke diskvalifikacije kao na primer u Hungaroringu gde je trebalo da startujem prvi pred oko 500 navijača iz Srbije. Tog vikenda u Mađarskoj je bilo i mnogo naših novinara. Verujem da sam na toj trci mogao i da pobedim. U drugoj trci tog vikenda trijumfovao je Đani Morbideli koji je ceo vikend bio sporiji od mene. Tu sam mnogo psihički pao. Nisu mi prijala ni sva ta silna putovanja. Ljudi koji pomnije prate moj sport znaju da sam imao dobru brzinu, ali dešavale su mi se veliki pehovi. Na primer u kvalifikacijama sve vreme držim četvrto mesto i onda izletim u poslednjem sektoru jer previše želim. Kretao sam na primer sa 11 pozicije i oni koji gledaju samo trku pomisle eto tek je na 11. mestu, a oni koji prate ceo vikend znaju da zaslužujem mnogo više, ali nije mi se dalo.
Vratili smo se na trenutak na prvi vikend kada su vožene dve trke u Maroku kada je naš automobilista na debiju osvojio šesto mesto i prve bodove u šampionatu.
– Tu prvu trku je trebalo da završim treći s obzirom da je moj klupski kolega sa 12 pozicije došao do podijuma, a bio je sporiji od mene celog vikenda. Meni se u prvoj trci upalio auto, iscurelo je ulje iz hladnjaka i padalo je na auspuh pa sam morao da stanem. Na primer start na toj trci je bio težak jer kada auto ubrzava do 200 na sat, a ispred tebe dođe do incidenta odnosno sudara Koronela i Benanija, prolazite kroz oblak dima i prašine i ne znate šta vas čeka. Preostaje ti da zažmuriš i prođeš i šta ti Bog da. Ako u takvim situacijama ti pustiš gas, a drugi ne u startu si ispustio nekoliko pozicija. Sve je to kocka.
Na kraju i najveći uspeh – drugo mesto na drugoj trci u Japanu, ukupno 22. u sezoni i prvi put penjanje na pobedničko postolje i to na čuvenoj stayi Suzuka.
– Kada smo došli u Japan na kraju sezone bio sam potpuno opušten. Smanjio sam tempo u kvalifikacijama, a već u prvoj trci sam video da mogu nešto značajnije da uradim – da ih imam. Malo smo popravili set-ap u pauzi između dve trke i potom sam izvezao gotovo bez greške – sjajnu trku. Ono što je interesantno je da je Lopez, koji je pobedio u prvoj trci i novi je WTCC šampion, u drugoj za samo sekund bio brži od mene.
Kada smo uoči početka sezone razgovarali sa Dušanom o očekivanjima i željama rekao nam je da mu je želja da makar jednom „čukne“ višestrukog svetskog reli šampiona Sebastijana Leba ukoliko za to bude imao priliku.
– Čuknuo sam ga čim sam došao do njega. To kako sam se ja osećao što sam na stazi pored svog idola ne može na pravi način da se dočara. Na primer neki mladi fudbaler iz Srbije, on brzo ode u neku evropsku ligu i ne stigne da se izmuči kao ja koji 20 godina mukotrpno radim da bih došao do prilike da se nadmećem sa tim Lebom. Oni odu mnogo mladi i ne stignu da shvate. Ja sam shvatao, jer na primer 10 godina ga gledam na televiziji i znam da ću teško doći na njegov nivo. Kažu „kakve su ti misli takav ti je život“, ja sam mislio i sanjao da ću voziti sa njim i odjednom su mi se poklopile kockice da sam na stazi zajedno sa svetskim šampionom. Kada sam ga video i pružio mu ruku i kada sam postao svestan da sam ja sa njim na stazi automatski su krenule suze da mi idu suze.
Pokušao je Borković da nam objasni kolika je zvezda Francuz, ali i zašto se vrlo brzo naljutio na njega.
– On je neviđena zvezda, čovek koji zarađuje mnogo novca, ima velike sponzore, praktično sve se vrti oko njega. U Francuskoj je već na drugoj trci bio ljut na mene. Rekao je medijima da je bio razočaran mojom vožnjom jer sam ga po njegovom mišljenju nepravilno gradio. Udario je u mene i otpao mu je branik. Meni te njegove reči nisu smetale, pomislio sam „samo ti druže pričaj, jer sve što ti kažeš to se daleko čuje“. U Spa Frankošampu smo imali lepu trku, isto bio ispred njega. Lagano napredujem, sa daleko manjim budžetom i slabijim autom od njega, ali eto pokazao sam da nisam tu za džabe i da mogu da ispratim ritam trke kakav imaju najbolji vozači fabričkih automobila.
Ko je pratio WTCC šampionat od samog starta mu je bilo jasno da su Sitroeni neprikosnoveni, pa im je čak i dodavana kilaža kako bi imali određeni hendikep, a odmah iza tri vozača francuskog proizvođača ređale su se Honde.
– Oni su dve godine ispred svih nas. Pored toga se i pravila se usklađuju njima, mi vozimo turing automobile koji su brži od GT šampionata. Napravljena su prebrza kola, dobre su trke, ali problem je što automobili krhki. Ceo automobil je u karbonu, a pored toga su i preskupi. Ako ti se na primer iskrivi šasija praktično ne možeš ništa da uradiš. U svakom sportu prvi tim koji je najbolji diktira uslove, ako na primer neko hoće da bude kao Barselona, Real ili Mančester i on mora da ima budžet kao oni, ako hoće da bude dobar. Jako je teško pratiti Sitroen jer oni praktično imaju neograničena sredstva, koliko god novca im treba, a mi svi ostali moramo da se borimo. Od sledeće godine će biti novi sistem bodovanja. I dalje ćemo svi voziti zajedno za generalni plasman, ali će biti i Jokohama independent trofej gde će biti podijum za privatne timove. Na primer ja ću dobijati bodove i u tom plasmanu za nefrabričke vozače. Ti „privatnici“ su mnogo važni jer to je nešto gde mi možemo da budemo konkuretni. Tu su na primer Mihilic i Koronel koji su tu pet ili 10 godina i koji su legende sporta. Meni nedostaje to njihovo iskustvo.
Nazaobliazna priča je nedostatak novca odnosno sponzora iako je WTCC šampionat fenomenalna prilika za kompanije da se predsatve celom svetu.
– Uvek je najveći problem sa sponzorima. NIS Petrol će biti i dalje moj generalni sponzor. Pregovaramo sa još nekim kompanijama, ima tu određene pomoći države i grada Pančeva. Moj automobil je reklama, ja sam reklama, koja vredi na svetskim televizijama oko 500 miliona evra PR vrednosti, televizijske. WTCC je 2014. godine pratilo oko 700 miliona ljudi. Zastupljenost Eurosporta je 18%, a 82% su nacionalne televizije sveta, kao što je to kod nas RTS. Velika je gledanost tih trka i mnogo velika stvar za sponzore. U tom smislu sam nedavno rekao sam da sam posle Novaka Đokovića najveći promoter Srbije što su mnogi pogrešno protumačili. Na primer mi kada imamo „autogram sešn“ podelim hiljade autograma, a sledeće godine ću biti u još više emdijski ispraćen. Planiram da se zadržim godinama u ovom šampionatu i da postižem što bolje rezultate. Što se tiče sponzora njima je u korist da se reklamiraju jer na svakoj toj trci bude od 60 do 100 hilajda ljudi koji gledaju moj automobil, kao i oni na televiziji, a mi smo praktično pokretna reklama, zato i jesu tolike pare uložene u automobilizam.
Interesovalo nas je kako je Dušan prihvaćen od čelnika šampionata i koji su mu planovi za budućnost.
– Svi su zadovoljni i rukovodstvo i mediji. Uvek iskoriste priliku da intervjuišu i mene i moju suprugu Andrijanu, baš nas vole. Direktor WTCC je jednom prilikom izjavio da ne želi da izgubi Borkovića na gridu i da bi trebalo uraditi sve što je potrebno da ostane. Naravno mnogo zavisi i od mene, mojih sponzora, tima koji mi da ponudu….
A kad je već spomenuo tim interesovalo nas je da li će i sledeće sezone voziti Šerolet Kruz za NIS Petrol Kampos rejsing tim ili će doći do promena?
– Do 16. januara ćemo obelodaniti šta će biti sve u vezi nove sezone odnosno za koga ću voziti. Za sada se ne zna ništa, sve je moguće.
Na kraju razgovora Dušan Borković je iskoristio priliku da pozdravi sve čitaoce HotSporta i da vam poželi srećne novogodišnje i Božićne praznike.
hotsport.rs
Sportske vesti iz zemlje i sveta možete pratiti i na našoj fejsbuk stranici Hotsport.rs, kao i na našem Tviter nalogu.